Evolutionair is ons brein “relationeel bedraad”. We hebben behoefte aan verbondenheid met anderen (in onze werkcontext zijn dat onze leidinggevenden en onze collega’s). Het geeft ons het gevoel ergens bij te horen en het voedt onze energie. Vanuit onderzoek naar motivatie (cfr. ZDT, ABC) kennen we de zogenaamde psychologische basisbehoefte aan verbondenheid (belongingness). In ons interpersoonlijk gedrag zien we vast dat we erg gesteld zijn op “samen”-gedrag (zie bvb. interactiecirkel, roos van Leary). En tal van onderzoeken over stressbeleving bevestigen dat sociale relaties en steun voedend zijn voor ons welzijn.
Wat betekent dit allemaal in een online context waarin mensen vaak van thuisuit werken ? Virtueel samenwerken ? Online afstemmen ? In gesprekken met mensen horen we vaak dat ze “de verbinding missen”.
Bestaat er zoiets als verbindend communiceren in een online context ? We denken van wel, al vraagt het wat inspanning om dit opnieuw te leren kennen. Hierbij enkele tips.
1.Wat je als collega kan doen
Verbinding ontstaat niet vanzelf. Ook niet in een live context. Het veronderstelt dat je zelf actie onderneemt, naar de ander toe stapt en vraagt “hoe gaat het met je ?”. Een eerste tip is dan ook: wacht niet tot wanneer de ander jou contacteert, maar neem zelf ook initiatief. En al is virtuele communicatie hierin een stuk “dunner”, een SMS of een mail kan wonderen doen. Dat we vandaag kunnen videobellen, is – ondanks de afstand – ook een enorme kans. Zeker 1-op-1 kun je het rijke kanaal van de non-verbale communicatie meenemen.
Leestip: a look at interactions online, met o.a. aandacht voor non-verbale communicatie (Spring Arbor University)
2.Wat je als leidinggevende kan doen
De online context houdt ook kansen in. Zo zijn er teams die nu vaker contact hebben dan in de reguliere dagdagelijkse werkcontext. Best practices hier zijn dat je als leidinggevende een virtuele ochtendbriefing houdt; of een gezamenlijke virtuele koffiepauze (dit kan je ook onder elkaar doen) en/of gerichte verbindende videoconferencing momenten inlast om bij te praten. De focus is hier echt bijpraten in functie van de verbinding, en niet het operationele. Hou ook als leidinggevende 1-op-1 contact met je medewerkers. Op die manier bouw je niet alleen aan de verbinding, maar hou je ook vinger aan de pols met hoe het gaat met je individuele medewerkers, wat ze nodig hebben aan ondersteuning, etc. Hou ook contact met wie technisch werkloos is.
Leestip: hoe houd je als leidinggevende contact met de thuiswerker ?
3.Wat je als team kan doen
Bouw ook eens funmoment in tijdens online meetings, doe een korte check in of organiseer een alternatief voor een happy hour. Diverse teams hebben al ervaring met informele momenten als bvb. een drink, kwis, online fitness, e.a.
Een aantal ideeën vind je in onderstaande kijk- en leestip Kijktip: How remote teams can meaningful connect (Simon Sinek) Leestip: 10 Team Building Games for Remote Workers