Amy Hirschi Jao Vgh5A J3 E Unsplash

5 communicatietips

14 January, 2020

Maak samen interactie afspraken

Het helpt om vooraf afspraken te maken over hoe je met elkaar wil communiceren en omgaan in een team. Deze interactie-afspraken kan je bvb. vastleggen in een teamcharter. Door samen afspraken te maken, creëer je helderheid naar elkaar toe. Vooraf gemaakte afspraken helpen om elkaar aan te spreken en samen te groeien.

Leer door de bril van de ander kijken

Samenwerken is veel door de bril van de ander kijken. Dit vraagt wat inspanning en vooral nieuwsgierigheid naar hoe een collega naar een probleem, thema of mogelijke oplossing kijkt. Dit kan je door open vragen te stellen bvb. “hoe zie jij dat ?”, “wat denk jij daarover ?”, “hoe ervaar jij dat ?”, “wat is daar belangrijk in voor jou ?”,

Veranderen en leren vraagt tijd

Gun elkaar de tijd en het geduld om samen te leren. Maak je leerproces bespreekbaar door bvb. gemaakte afspraken op de agenda te zetten van het teamoverleg en uit te wisselen hoe het loopt en waar je kan bijsturen

Vraag feedback aan je collega’s

We hebben allemaal zo onze blinde vlekken. Deze maken dat we af en toe een ander effect hebben op onze collega’s dan dat we zelf (kunnen) inschatten. Vraag dan ook af en toe feedback aan anderen over hoe iets is overgekomen. Dit doe je ook via open vragen bvb. “hoe is dit/dat overgekomen ?”, “wat vond je van dit gesprek ?”, … Feedback vragen verlaagt ook de drempel om feedback te geven

Durf feedback geven

Door feedback te geven, geef je je collega kansen om zich bewust te worden van de effecten van zijn gedrag, kansen ook om bij te leren en te groeien. Feedback maakt/houdt de communicatie open en transparant. Feedback geven gaat vaak over durven. Het helpt dan ook om te spreken vanuit ik-boodschappen, je feedback concreet te maken en ook suggesties te doen over hoe het anders kan.